Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1464 ggr
akvarium123
3/17/18, 6:01 PM

Hur säkert är Anteckningar?

Hej!

Alltså tänkte skriva in ett par saker på anteckningar. Men är det verkligen helt säkert att ingen kan hacka sig in och hitta informationen jag har skrivit där? Det ska alltså vara kopplat via iCloud så att det ska kunnas tas upp på mobilen och iPAD;en också. Detta är alltså väldigt personliga uppgifter som ska förvars här. Eller finns det något säkrare?

Annons:
_Fisken
3/17/18, 6:12 PM
#1

Generellt sett ska du ha långa lösenord. Går bra med en långt fras typ "jagäroroligöveranteckningar". (edit: Nån har sagt >15 tecken)  Hur  iCloud är o hacka vet jag inte men det har ju slunkit ut lite pinsamma bilder från diverse kändisars iPhone/iCloud. Det beror kanske på att de själva vill att de ska läckas ut eller att de haft svaga lösenord.

akvarium123
3/17/18, 6:19 PM
#2

#1 Men vad tror du? Har hört från min gamla lärare att allt man skriver på internet kommer finnas kvar och att vem som helst kan se vad som helst. Oavsett ifall man försöker radera det man skrivit eller inte. Tänker då detta är extremt SUPERPRIVAT och bör vara tillgängligt på mobilen/datorn så att jag kan ha det när det väl behövs.

Tror du att du skulle vågat ha ute olika uppgifter där?

_Fisken
3/17/18, 6:59 PM
#3

Jag har mina lösenord på en laptop hemma som INTE är syncad till "molnet" även om det vore praktiskt bra att ha dokumentet i telefonen, på jobbet o hemma. Men när det gäller lösenord så är det viktigt för mig att det inte på nåt villkorsvis riskerar att hamna i andras händer.

Ett annat "privat" dokument skulle jag våga lagra i molnet (med bra lösenord in på tjänsterna) för jag anar att ingen är så intresserad i mina privata texter.

Lona
3/17/18, 7:07 PM
#4

En liten tanke är väl också - vem har intresse av att hacka dig? Är man kändis eller tex sysslar med en viss typ av forskning eller har tillgång till statshemligheter och liknande så kan jag förstå att andra lägger möda på att hacka informationen men som vanlig privatperson så torde det räcka med ett svårknäckt lösenord. Jag har förvisso också väldigt privata saker på nätet och andra ställen men så länge mina närstående inte kan få tag på det så… Tja, Säpo lär inte ha intresse för det om man säger så.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
3/17/18, 7:28 PM
#5

#3 Vad smart! Tyvärr så är dessa privata saker något jag allra helst vill kunna ha med mig var som helst.

#4 Ingen är väl intresserad av att hacka mig egentligen men vill väl heller inte att det ska kunna vara enkelt att komma in dit. Vare sig för någon som vill hacka mig eller för någon närstående. Jag vill ha det privat. Där ingen kan se vad som står förutom mig då, då det kommer vara en hel del lösenord och andra viktiga saker som ingen lär behöva förutom jag.

Niklas
3/17/18, 8:33 PM
#6

#5: Enkelt är det inte, men ingen vågar säga att det inte går.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
akvarium123
3/17/18, 10:10 PM
#7

#6 Ok men skulle du våga ha koder och sådant där??

mammaru
3/18/18, 7:24 AM
#8

Men varför ska du ha lösenord i anteckningar? Det finns mycket bättre lösningar i form av lösenordsprogram och appar. Jag använder 1Password. Då har jag tillgång till allt jag lägger in där från alla mina enheter. Man öppnar 1Password med ett långt lösenord och just DET lösenordet måste man förstås komma ihåg. Man kan ex spara inloggningar på internet, till wi-fi-routrar, betal/kreditkort, bankkonton och så finns möjlighet att spara säkra anteckningar där man kan skriva om vad som helst. På dator väljer man 1Password som tillägg, då får man dels frågan om man vill spara i 1Password varje gång man skapar en ny inloggning. Sedan är meningen att 1Password ska känna av när man kommer dit nästa gång så att man bara kan klicka på 1Password-ikonen uppe i listen, varpå en liten meny kommer upp som visar just namnet på den sida man ska logga in på och klickar man på namnet fylls allt i. Fast, det är lite olika beroende på hur sidorna på internet är gjorda. Ibland funkar inte automatiken, då får man kopiera från 1Password och klistra in istället. Men det är fortfarande mycket smidigt. På iPhonen kan man välja att öppna appen med Touch ID så det är riktigt smidigt när man står i kassakö och glömt koden till ett visst kort.

Niklas
3/18/18, 7:43 AM
#9

#7: Våga, ja, men jag har appar som hanterar sånt mycket bättre så jag behöver inte ha dem där. Anteckningar är inte gjort för det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

adress
3/18/18, 10:24 AM
#10

@akvarium123 Lägg backup på ex 1 Password på dina anteckningar generellt - då behöver du inte spara dom ngn annan stans. Det måste du göra manuellt. Kommer åt dom från alla dina apparater. Dessutom kan du lägga in alla lösenord. Anteckningar i sig går även att låsa - i ett första skede. I övrigt går anteckningar att synka via Dropbox - gmail eller iCloud. Men det kanske inte är ngt alternativ för dig.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

akvarium123
3/18/18, 11:08 AM
#11

#10 Men är det värt att ha den då det visst behövde betalas pengar. Är det värt dom?

Idag synkar jag via iCloud och det är det jag tänker att ifall det kan bli lite för lätt att bli hackad också har man plötsligt inga pengar på kortet…

Lona
3/20/18, 6:33 PM
#12

Du kan ju iofs göra någon form av lättare "kodning" vars nyckel du har i huvudet. Om du tex ska skriva in bankkontonr så lägg på två siffror eller nåt. Om konto nr är 1111-1234567 så gör ett enkelt chiffer som 3333-3456789 , förutom att du naturligtvis har ett lösenord för att komma in på själva sidan. Enklare koder kan du stoppa in i ett fejkat telefonnummer till en "person" som har ett namn med associationer till vad det nu är. Det är ju ingen annan än du själv som vet VILKA siffror i numret som är koden och vilka som bara är utfyllnad. De flesta saker som kräver lösenord som bankomatkort, telefoner , larm, kassaskåp och liknande har ändå ett begränsat antal försök.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: