Annons:
Etikettprogram-appar-tjänster
Läst 1555 ggr
[PeterTM]
2018-03-22 16:45

Robotfilter/reCAPTCHA

Jag har stora problem sedan den sista uppdateringen av macOS för att då fick jag in reCAPTCHA i datorn och trots att det ska vara ett hjälpprogram för att förhindra att jag får in skit i datorn när jag öppnar okända sidor, så dyker den upp även när jag bara ska in på Google översätt eller någon annan liknande sida som jag öppnar många gånger dagligen.

Det är skitjobbigt att sitta och klicka på värdelöst dåliga och suddiga bilder i fem minuter bara för att jag vill öppna någon trivial sida, jag håller på att bli galen på detta.

Kan man avinstallera reCAPTCHA och i så fall, hur?

Annons:
Niklas
2018-03-22 20:20
#1

Recaptcha I datorn? Det är väl på deras webbsidor det används? Det kan inte du välja om du ska ha eller inte.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[PeterTM]
2018-03-22 20:40
#2

#1 Ligger i Google. Det är bara när jag öppnar sidor sparade i favoriter som jag slipper reCAPTCHA, annars kan det dyka upp vad jag än söker på.

Huygens
2018-03-22 20:57
#3

Läser jag lite på nätet kan det vara så att din dator eller något i ditt nätverk kontaktar google väldigt ofta, vilket gör att google anser sej attackerat av ett automatiskt program och därför kräver bekräftelse på att det inte är en bot som angriper.

har du provat att söka via duckduckgo.com ?

får du samma problem?

[PeterTM]
2018-03-22 22:16
#4

#3 Jag har inte hört om duckduckgo.com, är det en alternativ sökmotor?

Huygens
2018-03-22 22:58
#5

ja

[PeterTM]
2018-03-23 06:15
#6

#5 Valde duckduckgo istället, problemet verkar vara borta, tack för tipset 🙂

Annons:
Huygens
2018-03-23 09:59
#7

Du bör fortfarande ta reda på vad det bakomvarande felet är. Det kan vara ett otäckt virus/trojan/etc som plötsligt ställer till det för dej. Exakt hur du ska gå till väga är dock svårare för mej att svara på.

annia1
2018-03-23 14:16
#8

Problemet är inte löst, det är symptomen som är borta. Men det är rätt enkelt att lösa.

Börja med att rensa webbhistoriken ordentligt. Sen stäng av routern helt så du förlorar kontakten mot internet, eller hur du nu kopplar upp dig mot nätet. Låt routern vara avstängd några timmar så du får nytt ip-nr. Det borde räcka med några timmar, men kan ta längre tid innan ip-nr byts ut det beror på it-leverantören.

Om du mot förmodan har fast ip-nr så får du kontakta din it-leverantör och se om du kan få nytt.

Är alla i familjen uppkopplad trådlöst mot routern så se till att alla datorer, mobiler och plattor rensas på webbhistorik.

Kolla på what is my ip-number innan du stänger av routern så du ser vad du har nu och sen kolla efter du slagit på routern igen så att du har nytt.

Att man får så där är när man sökt mycket på google.

.

[PeterTM]
2018-03-23 16:39
#9

#7 Jag har alltid för vana att rensa all webbhistorik varje kväll innan jag stänger ner för dagen och jag har tre olika program för att söka "malware" och skräpfiler. Gjorde detta senaste igår, en total systemgenomsökning med Avast utan att något hittades.

#8 Vi har fiber genom Telia, rätt nytt här och detta problem fanns långt innan fibern installerades för ett par veckor sen. Dock bara på min dator, inte på de övrigas. Ungarnas datorer är anslutna via elnätet, min direkt från den stora routern, ingen dator utom telefonerna går trådlöst. Bara jag använder Mac.

annia1
2018-03-23 17:39
#10

Har du provat stänga av routern så att du inte kommer ut på nätet så att du sen får nytt ip-mummer. 

Du skriver att telefonerna går trådlöst, menar du mobiler så rensa historiken även på dom.

Att rensa webbhistorik och byta ip-nummer brukar få bort recaptchan.

.

[PeterTM]
2018-03-23 18:27
#11

#10 Nej inte ännu, det måste ske på morgonen när inga ungdomar använder datorn  😃

Att gå in i telefonerna vet jag inte om jag kan, dels har jag ingen själv och dels så har jag inte en susning om hur övrigas telefoner funkar eller ens om de själva vet hur man gör sånt.

annia1
2018-03-23 19:51
#12

När det gäller mobiler. Så på det stora hela rensar man historiken på samma sätt som på en dator. Visst beror det på vilken webbläsare man använder, men det brukar finnas att man kan rensa historiken i själva webbläsaren. Man brukar nå det genom nån symbol uppe till höger på webbläsaren.
Sen kan man rensa cachen i mobilen och det brukar man göra under inställningar--lagring.

Du kan ju stänga av routern när du går och lägger dig. Då bör du fått nytt ip-nummer i morgonbitti när du slår igång den. Om du inte fått nytt då så får du kontakta telia och fråga hur du ska gå tillväga för att byta.

.

[PeterTM]
2018-03-23 21:55
#13

#12 Nej nej, jag går och lägger mig många timmar före mina tonåringar. Ska jag stänga av blir det på morgonen, på helgerna brukar de dyka upp lagom till lunch 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: