Annons:
Etikettmacos
Läst 1370 ggr
Niklas
8/15/18, 12:56 PM

Hur logga in i macOS utan att se skärmen?

Jag har en huvudlös (ingen skärm) Mac mini med macOS High Sierra. Tidigare kunde jag använda högerpil för att välja första användaren, slå lösenordet och logga in. Det verkar inte funka. Har någon tips om hur jag kan göra för att logga in utan att se skärmen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Huygens
10/21/18, 1:30 PM
#1

Det verkar vara ett lurigt problem, så jag antar att mina förslag har < 1 % att vara till hjälp, men jag skriver ändå av vad jag hittat med hopp om att det kan leda i rätt riktning.

Lite osannolikt kanske, men tydligen kan loginlistan försvinna om man har viss typ (?) av diskfel, så diskutility/disk repair + boot, föreslogs av någon, som en början.

Sen bör man tydligen köra senaste uppdateringen, speciellt om man har buggen där NSA:s bakdörr plötsligt blev synlig och vem som helst kunde logga in som root (OS X Daily, 2017-11-28). Eller "buggen" där man kunde fiska ut lösenord ur nyckelkedjan (Gizmodo, 2017-09-25).

Ett annat förslag är att man går till "System Preferences" väljer "Accounts", därefter "Login Options" och under "Display login window as", väljer "List of users". Detta sägs funka om systemet inte är buggigt ("dummis", datum saknas).

Ev kan namnlistan finnas på plats, men man måste prova sej fram med TAB eller RETUR för att välja användaren på ett giltigt sätt.

Så finns det några mer ovanliga problem. T ex en metod för "restpassword". Det kanske inte är så giltigt just här, men kanske kan man leta sej vidare kring alternativa metoder vid login? (stackexchange, 2017-11-14)

Och problem kring FileVault 2 kryptering som kan dölja användare i loginlistan. Kanske inte aktuellt här och ganska gammalt, men kan ändå vara föda för tanke. (stackexchange, 2013-12-31)

Niklas
10/28/18, 11:34 AM
#2

Efter mycket letande fick jag veta att man kan välja en användare genom att börja skriva användarnamnet och trycka Enter. Därefter skriver man lösenordet och trycker Enter igen. Det fungerade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
10/28/18, 12:00 PM
#3

Utmärkt, bra att veta. Konstigt att inloggningen ändrats.

Upp till toppen
Annons: