Annons:
Etikettapple
Läst 1383 ggr
BlairLaté
12/8/18, 5:40 PM

Kan jag fixa min trasiga Macbook?

Häromdagen spillde jag en liten mängd vatten (ca 1 msk)  på mitt tangentbord på min macbook pro och torkade direkt av det och stängde av datorn. Jag lade även datorn upp och ner i ca 48 h och blåste på tangentbordet med en hårfön ibland. 

Jag startade datorn och märkte att den  inte fungerade som den skulle. Tangetbordet fungerade knappast så jag kunde inte skriva in mitt lösenord för komma in på min användare. Det funkade inte heller om jag kopplade in ett annat tangentbord. Jag ändrade även mitt lösenord för att vara säker på att jag kunde det, men jag kunde fortfarande inte komma in på min användare eftersom tangetbordet agerade konstigt. Dessutom så fungerade inte musplattan som den skulle. När jag klickade med ett finger (vänsterklick) så visade det sig istället vara högerklick (två fingrar).  Skärmen agerar lite konstigt ibland också genom att visa andra färger. Går min macbook att fixa isånnafall hur?

Annons:
Sigrun
12/8/18, 6:26 PM
#1

Om du köpte den nyligen så går det ju att lämna in den för reperation, när man tappat mobiler i vatten brukar man ju lägga dem i ris, vet inte om det skulle hjälpa så värst men macbook men är väl värt att testa tänker jag..

Annars om du haft den ett tag det inte finns garanti kvar lämna den hos någon som vet vad de gör så den kan öppna macbooken och sedan se om något mer blivit trasigt invändigt, rekommenderar inte att man gör det själv, såvida man inte vet vad man gör..

Niklas
12/9/18, 8:21 AM
#2

Lägg den i en påse torrt ris i en vecka så att den torkar ordentligt. Lämna Macen så öppen som möjligt. Prova inte att starta den under tiden. Använd inte någon extra värme eftersom det kan skada något.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MagArne
12/14/18, 2:48 PM
#3

Ring ditt försäkringsbolag där du har hemförsäkringen. Gör en skadeanmälan och hör efter vad de tycker du ska göra. Möjligt att de tar kostnaden för att reparera datorn hos en auktoriserad Appleverkstad.

Upp till toppen
Annons: