Annons:
Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
[Dvdspelare]
5/25/19, 9:21 AM

Långsam dator, överfullt utrymme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tusentals bilder, videor, dokument osv på min Mac som jag självklart ska behålla. Den är extremt långsam, förra gången jag rensade så blev den väldigt mycket snabbare, men den fylls ju på hela tiden så det blir ju överfullt vilket som.

Jag har en molnfunktion hos Com Hem, men hur funkar det? jag kan ingenting om sånt här, jag har flyttat över alla filer till Com hem mappen som är överst i den bifogade bilden, och raderade då allt från mappen Alla mina filer. Men då försvann ju allt från Com hem mappen? Så då återställde jag dem så nu ligger allt i både Bilder och Com hem och datorn är lika seg som vanligt? Ska det vara såhär eller måste man skaffa en extern hårddisk för att kunna bli av med allt på datorn?

Annons:
Sindri
5/25/19, 9:34 AM
#1

Jag har väldigt många egeninspelade filmer och de har jag lagt på en, nej två för säkerhets skull, externa hårddiskar.

[Dvdspelare]
5/25/19, 9:50 AM
#2

Men ska inte molntjänsten innebära att du har allt där och då kan radera det på i det här fallet den egna datorn. Jag har samma com hem tjänst på mobilen, där kan jag radera bilderna från min telefon direkt för de hamnat i molnet.

Niklas
5/25/19, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tycker du ska börja med att ta reda på vad det är som tar plats på datorn om du inte har gjort det.

  1. Tryck på Apple-loggan uppe till vänster på menyraden.

  2. Välj ”Om den här datorn” och öppna fliken ”Lagring”.

  3. Titta hur mycket utrymme disken har totalt och hur mycket som är använt.

Ledigt utrymme bör helst vara 20 procent eller mer. Om ledigt utrymme är mindre än 20 procent av disken tycker jag du ska ta reda på vad det är som tar plats. Jag använder ett program som heter Daisydisk. Det finns alternativ som är gratis, fast jag kommer inte ihåg något namn nu.

Med Daisydisk skannar du hårddisken och får en bild a disken. Den visar var alla datorns filer ligger och hur mycket plats de tar. Det brukar jag ta till hjälp för att se om det bara är mina egna filer som tar mycket plats eller om det finns annat som kan gå att rensa bort.

Vill du inte gå vägen ovan är externa diskar bra, men jag rekommenderar att du skaffar minst två så att du alltid har minst två kopior av allt. Diskar går sönder förr eller senare och då är man glad över att ha flera kopior.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Dvdspelare]
5/25/19, 10:07 AM
#4

Jag har 21,7 GB ledigt  av 120,11 GB.

Kategorin Övrigt är den som tar mest plats, men det är väl ganska logiskt. Men då får jag försöka leta reda på något gratisprogram och ev. köpa en hårddisk.

Men fram till att jag gör det vilket jag inte vet om det är snart eller om ett tag,  så vill jag gärna kunna använda datorn, så tillbaka till molntjänsten, går det att ta bort alla filer från datorn så att de enbart ligger där tillsvidare?

Niklas
5/25/19, 5:49 PM
#5

Jag använder inte den molntjänsten så jag kan inte svara på det. Det borde stå på deras supportsidor. Många molntjänster speglar bara datorn, vilket betyder att det blir som du beskriver.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
5/25/19, 5:56 PM
#6

Med så lite lagrade data borde du klara dig med två billiga externa diskar på 500 gigabyte styck. Då är du betydligt säkrare om något händer. Använd Time Machine i macOS så sköter sig backupen av sig själv. Sen kan du kopiera den ena disken till den andra så att det alltid finns två kopior utöver datorns disk.

Två såna här kostar 1000 kronor tillsammans.

» Seagate Expansion Portable USB 3.0 500GB - Hårddisk - Webhallen.com


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Dvdspelare]
5/26/19, 10:20 AM
#7

Superstort tack för hjälpen Niklas!

Niklas
5/27/19, 11:31 AM
#8

🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: