Mac iFokus

Mac

Etiketterprogram-appar-tjänsterappletips
Läst 176 ggr
LaPrincipessa
2021-03-04 16:35
0

Prestanda iMac 27”?

Jag vill ha en ny iMac stl. 27”!

Jag undrar bara hur bra ”grundprestandan” är? Vilka tillval hade ni gjort?

Ska kunna ha mycket appar igång, redigera foton osv!

Vill ha en pigg och bra dator!

johan
2021-03-04 16:49
0

Jag hade väntat en stund då Apple sannolikt kommer introducera nya versioner relativt snart. Då kommer dom använda Apples egen M1 eller M2-processor som är billigare, snabbare och drar mindre ström.

Mitt generella tips är att lägga på så mycket RAM-minne du har råd med. Det kommer göra att livslängden på datorn ökar.

Mvh // Johan

LaPrincipessa
2021-03-04 17:01
0

#1:
Men den senaste 27” kom ju förra året?

Ska det komma ytterligare en modell i år då?

Har förstått att extra RAM-minne ska vara bra!

LaPrincipessa
2021-03-04 17:21
0

Är det värt att köpa iMac Pro?

Eller är det onödiga pengar?

johan
2021-03-04 21:04
0

Dom gör uppdateringar varje år, men stora uppdateringar mer sällan.

Detta kommer vara en sådan stor förändring.

Jag har två Macar. Dels en MacBook Pro med Intel-processor från 2020 som kostade nära 40 000 kr. Nyligen köpte jag också en MacMini med Apples egna nya M1-processor. Den kostade 13 000 kr.

Jag kan inte känna någon skillnad i prestanda, trots att jag jobbar med programmering och använder krävande program.

Jag hade inte lagt dom pengarna på en iMac Pro.

Jag skulle rekommendera att du tittar på Youtube när folk testar gamla och nya MacBook Air med M1-processorn. Det kommer nog ge dig en bättre bild av förbättringarna än jag kan förmedla. Men det verkar helt klart som att dessa nya modeller ger bättre prestanda till lägre pris, så det är ju en rätt skön kombination. :)

Mvh // Johan

johan
2021-03-04 21:10
0

MacBook Pro 13" finns med både Intel och M1-processor. Om man gör dom så lika dom går med minne och diskar så är ändå M1-versionen ca 5000 kr billigare för i övrigt exakt samma dator.

Jag tror man kommer se liknande skillnader för iMac.

Det har ryktats om att Apple ska ha ett produktevent i Mars, men inget bekräftat. Men dom brukar ha det andra eller tredje tisdagen i Mars.

Mvh // Johan

LaPrincipessa
2021-03-05 09:29
1

#5:
Stort tack för dina svar! Har frågat Elgiganten om datum och de har fått ett obekräftat datum 18 mars så hoppas det går så fort!

Kommer vänta tills nya släpps!

johan
2021-03-05 09:34
0

Jag är väldigt nöjd med min M1 MacMini. Det är HELT tyst. Alltså verkligen HELT tyst. Min MacBook Pro drar igång fläkten ganska ofta när jag jobbar med tunga grejer.

Mvh // Johan

LaPrincipessa
2021-03-05 09:40
0

#7:
Vet du något om hur grundprestandan kommer vara i nya iMac? Kommer det vara mer RAM-minne eller så?

Förlåt att jag frågar mycket men man blir ju nyfiken!

johan
2021-03-05 10:00
1

#8: Vet inte ännu. Men om jag får gissa tror jag att du kommer kunna välja på 8 GB, 16 GB och 32 GB RAM-minne och 512 GB eller 1 TB SSD-disk. Processorn kommer sannolikt ha 8 - 12 kärnor.

Nu är det dock rätt krångligt att jämföra siffror, för det handlar inte bara om värden, utan vad man kan göra med dom. T ex så har iPhone både lägre processorhastighet och mindre minne än många Android-telefoner, men är ändå snabbare och mer energieffektiva.

Jag vågar nog ändå påstå att nya iMac med M1X/M2-processorn (ingen vet namnet än) kommer slå alla andra datorer i motsvarande prisklass.

Detta är dock gissningar, baserat på vad jag läst, hört rykten och upplevt själv med min M1 Mac Mini.

Mvh // Johan