Mac iFokus

Mac

Etikettmacos
Läst 41 ggr
johan
2022-10-25 19:25
1

macOS Ventura släppt

Idag kan man börja uppdatera sin Mac till version 13, som kallas Ventura.

Bland som mer intressanta uppdateringarna är att man kan ha sin iPhone som webbkamera, och därmed ha porträttläget och att kameran följer dig och centrerar bilden på dig. Det första ger mjukare snygga bakgrunder än dom flesta webbkameror ger.

Det finns ett MagSafe-tillbehör som gör att du enkelt kan fästa telefonen på toppen av laptop-skärmen när den används som kamera. Tyvärr har jag inte hittat något liknande som passar på externa skärmar.

Bland dom andra nyheterna märks:

• Bättre sök i Mail
  • Välj att skicka mail vid senare tillfälle, t ex för att inte störa någon på kvällen
  • Redigera och ta bort meddelanden (som på iOS)
  • Bättre och rikare sökresultat med Spotlight
  • Kontrollcenter mer likt iOS
  • Inställningar mer likt iOS
  • Och mycket mer…

Mvh // Johan

macOS Ventura brings Stage Manager, FaceTime Handoff, and Continuity Camera to Mac along with major updates to Mail, Spotlight, Safari, and Messages.
Niklas
2022-10-25 19:39
0

Jag saknar lite att få uppdatera min gamla Mac en gång om året. Det brukade vara lite julaftonskänsla. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2022-10-25 20:23
0

Ja, håller med. Det är dock svårare att direkt märka skillnader senaste versionerna tycker jag. Man märker det mest när man använder en dator med äldre version och upptäcker hur mycket man saknar nya funktionerna. :)

Jag gillar dock att Mac också fått Kontrollcenter och Systeminställningar som liknar iOS/iPadOS.

Nu för tiden är mjukvara mycket mer intressant än ny hårdvara. Hårdvaran har sedan ett par år tillbaka redan varit mycket bättre än jag kan maximera. Så behovet av ny dator är mycket mycket mycket mindre nu än tidigare.

Mvh // Johan

Niklas
2022-10-27 16:18
0

#2: Det håller jag med till hundra procent om. Mjukvaran är den avgörande skillnaden mellan olika datorer. Hellre en ny OS-version än en ny dator. 🙂 Utom nu då, eftersom Macen är så gammal att den inte kan få nya versioner. 😐

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning