Mac iFokus

Mac

Etikettmacos
Läst 331 ggr
johan
2022-05-07 13:07
2

Back to the Mac

Jag försökte helhjärtat börja använda Windows när jag började jobba på Microsoft. Men jag får erkänna att trots att Windows 11 är riktigt trevligt, så gillar jag macOS bättre.

Så nu har jag anslutit min privata Mac till jobb-nätverket och allt vad det innebär.

Det är ytterst få saker jag inte kan göra på min Mac som kräver Windows. Men det är mer som inte Windows kan gör och som bara fungerar på Mac.

Det jag önskar att Mac gjorde lika bra som Windows är att kunna bestämma text-storlek oberoende av skärmupplösning. På Mac behöver du ställa in lägre upplösning för att få större text, vilket gör att allt tar mer plats. På Windows kan man ställa textstorlek oberoende av upplösning.

Mvh // Johan

Niklas
2022-05-07 13:39
0

Det var väldigt många år sen jag senast använde Windows. Jag skulle troligen känna mig helt vilsen om jag hamnade framför en av de senaste versionerna. 🙂

Bra att Microsoft tycker det är okej att ni använder vilket operativsystem ni vill på jobbet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2022-05-07 13:53
1

#1: Ja, enda kravet är att man ansluter den till InTune, som är Microsofts produkt för att hantera enheter. Den gör t ex att dom kan kräva att den är uppdaterad, att man har viss nivå på sitt lösenord, att det går att fjärrstyra borttagning av jobb-relaterade dokument, och går att att återställa vid stöld t ex.

Vissa saker kräver att vi använder VPN och länkar i Outlook och Teams kontrolleras med Defender, etc.

Mvh // Johan

Pyttelite
2022-05-07 15:16
1

Trevligt att arbetsplatsen stödjer andra plattformar.

Nu när jag kommit igång med att köpa begagnadeprylar så har jag funderat på att köpa en mac bara för skoj.

Tycker annars att priset har varit avskräckande och speciellt nu när jag bara använder mini-tv ( iPhone) privat.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2022-05-07 17:17
2

#3: Ja, man får betala lite mer. Men min erfarenhet efter att ha använt först uteslutande PC i 25 år, sedan uteslutande Mac i 10 år och både och några av åren, är att en Mac känns ny och modern tre gånger så länge som en PC.

Det skiljer säkert på olika märken, men jag köpte mycket Dell när jag körde Windows mest. Dom är bra, snygga och prisvärda. Men redan efter något år började dom låta mer, fläktar gick hela tiden, batterier blev sämre.

Mac är visserligen dyrare, men dom håller i princip för alltid. Den äldsta av våra macar som fortfarande används var över 10 år innan den fick gå i pension. Då fungerade den fortfarande bra, men den gick inte att uppdatera längre och dom flesta program kräver 64 bitars-arktitektur nu för tiden.

Så krona per använd minut tror jag inte är dyrare.

Med andra ord tror jag Mac är riktigt bra som begagnad-dator.

Mvh // Johan

Pyttelite
2022-05-08 19:39
1

#4: Jag har en Dell som jag fick ny förra veckan och fläkten är igång som vanligt. 😁

Är det bättre att köpa en iPad istället för en Mac eller är det helt andra användningsområden?

Caeli
2022-05-08 19:47
0

Min gamla stationära Mac från 2007 finns fortfarande med i bakgrunden och traskar snällt igång. 🙂

johan
2022-05-08 20:02
0

#5: Niklas skulle säga ja. Han använder enbart iPad.

Till iPad kan du ha tangentbord och mus/touchpad om man vill, så den kan verkligen bli som en dator när man vill det och platta när man föredrar det.

Vet inte vad du använder dator till, men för min del hade jag klarat mig med iPad förutom när jag programmerar. Surf, mail, Office-programmen, Teams, bildhantering, etc fungerar minst lika bra på iPad.

Mvh // Johan

Pyttelite
2022-05-08 20:58
0

#7: Det är egentligen bildbehandling jag skulle behöva en dator till med mycket minne.

I princip allt annat privat sker på mini-TVn.

Sindri
2022-05-08 21:03
0

#7: Jag har tangentbord till min Samsung, funkar även till min gamla Sony-telefon. Det här tangentbordet har ingen touchpad, men tror det fanns en variant med det också.

Niklas
2022-05-17 11:14
0

#5: Niklas säger ja, iPad är min enda arbetsdator. 🙂 Den jag använder mest är dessutom en iPad Pro 10.5 från 2017. Jag gör massor av bildredigering på den. Du har dels Adobes appar och dels bland annat Affinity Photo om du vill jobba med dem professionellt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning