MacBook Air favorit i test
Funderar du på att köpa en ny laptop? Det kan vara ett svårt beslut att fatta, en ganska stor investering i något som ska användas rätt lång tid. Wired har utsett sina favoriter efter test av bärbara datorer.
Favorit-Mac i Wireds test är Apple MacBook Air (M1 2020). Efter uppdateringen hösten 2020, där den egna M1-processorn bytte ut Intelchipet, levererar MacBook Air imponerande resultat, tycker Wired-testarna. Batteriet håller för en hel arbetsdag, och det är inga problem att köra appar gjorda för Intel-modeller. Rosettaverktyget översätter apparna så att de fungerar med M1-chipet, och fler och fler utvecklare släpper M1-versioner av apparna. Som exempel har Adobe M1-versioner av Lightroom och Photoshop.
Läs mer här:
https://www.dagensps.se/teknik/test-de-barbara-datorerna-som-toppar-bastalista/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har aldrig ägt en Macbook Air, utan mest kört Macbook Pro.
Med M1-processorn skulle få mig att överväga Air M1. Har svårt att tänk mig en mer prisvärd Mac, eller laptop för den delen.
En av sakerna jag verkligen gillar med Mac, är att dom känns moderna så länge. Prestandan håller, hårdvaran håller, design håller.
Jag tycker det är rätt otroligt att en laptop som åker in och ut ur ryggsäcken varje dag även efter många år ser i princip ny ut.
Mvh // Johan
Det är oftast i hanteringen som mina laptops havererat.
Så är de rejält gjorda är det än stor fördel.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har nog aldrig lyckats ha sönder mina laptops. Däremot har det hänt att barnen lyckats pilla loss tangenter som var svåra att få tillbaka. Minns en gång när min yngsta dotter precis lärt sig gå och gick och höll sig i bordskanten, bort till min laptop (Dell vid den tiden) och i en effektiv snabb rörelse lyckades få Esc att rymma. Väldigt opraktiskt då Esc används mycket när jag programmerar.
Största problemet när jag mest körde Windows och Dell var att fläkten började gå konstant och batteritiden blev obefintlig och att kändes som man behövde installera om Windows från grunden varje kvartal för att få den snabb.
Ingen Mac tycker jag har haft dom problemen.
Största problemen med nya Mac-datorer är att dom inte går att uppgradera, så man behöver från början tänka på hur mycket minne man förmodligen kommer behöva om flera år.
Å andra sidan har M1-arkitekturen gjort att dom inte kräver lika mycket minne, så min MacMini M1 med 16 GB ram, känns lika pigg som min något äldre Intel MacBook Pro med 32 GB ram.
Nya M1 är också riktigt energisnåla. MacMini M1 med en inkopplad extern hårddisk använder ca 10 W vid låg last och även om jag strömmar film från den är det sällan mer än 30 W.
Blir alltid lite mind blown av att min arbetsplats med MacMini, MacBook Pro, stor extern bildskärm och en skrivbordslampa brukar använda 70-100 W när jag jobbar. Ger en del perspektiv på hur mycket energi-slöseri vi haft med gamla glödlampor.
Mvh // Johan
Jag har haft både MacBook Air och MacBook Pro. Tycker som Johan, att de håller enormt länge. Till och med min tio år gamla Mac mini, som från början hade 4 GB RAM och mekanisk hårddisk med 500 GB utrymme rullar på dygnet runt. Under åren har jag uppgraderat till SSD och 16 GB RAM.