Mac iFokus

Mac

Etiketterprogram-appar-tjänsterproblemlösningbilder-och-film
Läst 503 ggr
Niklas
2021-08-25 13:01
0

Hur batchkonvertera TIFF-bilder till HEIC?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en av de få (verkar det som 🙂) som gillar HEIC-bildformatet. När jag skannar bilder som TIFF (för kvalitén) vill jag konvertera dem till HEIC innan jag importerar dem i Bilder och jobbar vidare. Jpeg har för dålig kvalitet.

I Förhandsvisning finns en rätt bra funktion för att konvertera bilder (även batchkonvertering) mellan olika format, bland annat HEIC och TIFF. Tyvärr är den väldigt långsam. Jag söker efter en enklare lösning, gärna någon som inte har ett grafiskt användargränssnitt (för att gå snabbare).

Är det någon som känner till ett bra sätt att batch-konvertera från TIFF/CR2 till HEIC?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
2021-08-25 14:39
1

Hade du använt dator hade jag föreslagit ImageMagick som är ett terminal-program som kan göra i princip vad som helst med bilder.

Det är t ex det vi använder för att konvertera HEIC till JPG på iFokus.

Mvh // Johan

Niklas
2021-08-26 13:57
0

#1: Jag har faktiskt tänkt använda dator just till det här eftersom skannern behöver en dator för att fungera. 🙂

ImageMagick har jag läst mycket om. Det som fick mig att avstå var att det verkade ha så många beroenden och inte gick att installera som en färdig app. Igår, efter att ha läst din rekommendation, satt jag ett långt tag och försökte få fason på det. Först på Macen och sen Raspberry Pi.

Nu funkar det på båda datorerna men i Macen blir de konverterade HEIC-filerna väldigt stora så jag tror något har blivit fel. Jag hittar dock inga inställningar för att påverka konverteringen till HEIC.

Ett annat problem är att det går långsamt. Primärt är det kanske ett par hundra filer jag vill konvertera och då kan jag låta datorn jobba en dag, eller vad som behövs. Sekundärt vill jag konvertera foton i RAW-format också. Då handlar det om tusentals bilder och det går inte om det ska ta så lång tid.

Håller med om att ImageMagick verkar mångsidigt. Det tycks vara som PhotoShop fast terminalstyrt. 😀

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning