Mac iFokus

Mac

Etikettertipsproblemlösning
Läst 109 ggr
Caeli
2021-12-10 17:11
1

Öppna MacBook utan lösenord - går det?

I ett dödsbo efter en äldre släkting fanns en MacBook som jag gärna skulle vilja kunna öppna. Tror att där finns en hel del foton…

Har inget lösenord och inget Apple Id. Inte heller någon installationsskiva. Är det överhuvudtaget möjligt att komma åt innehållet?

• Redigerat 2021-12-14 12:13 av Niklas
johan
2021-12-10 21:27
1

Som så mycket annat är svar "Det beror på".

Om det är en äldre dator från någon som inte är så teknisk, så går det sannolikt. Är det en nyare dator och en intresserad person är disken förmodligen krypterad och då kommer du inte åt den utan användarnamn och lösenord.

Om det är en äldre dator är hårddisken förmodligen löstagbar. Då kan du ansluta den till en annan dator istället.

Eller så kan du testa att reparera macOs-installationen, men bara noga med att inte formatter om disken. Jag är lite osäker på vad som händer här, men det kan vara så att du kan göra en ny installation men behålla data. Då kommer du skapa ett helt nytt admin-konto på datorn som kan ta över ägandet av gamla filer om dom inte är krypterade.

Det finns företag som är experter på sånt här, så är det värdefull info kanske det kan vara värt att betala för hjälpen.

Mvh // Johan

Caeli
2021-12-12 17:29
0

Tack för svaret.

Har hittat årtalet 2007 på undersidan. Ägaren var duktig på datorer och speciellt Mac så möjligt att den är krypterad. Får fundera vidare på detta!

Niklas
2021-12-14 12:16
0

#2: 2007 har jag för mig att FileVault inte fanns. Med lite tur är inte disken krypterad.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning